fbpx

 

 

 

 

 

 

Czy faktycznie plan marketingowy i strategia marketingowa są niezbędne w prowadzeniu firmy i czym różnią się między sobą?

 

Osiągnie sukcesów i ciągły rozwój to bez wątpienia główne cele każdej firmy. Jak wysoko znajduje się ta poprzeczka, do której pragniesz doskoczyć, ciągnąc za sobą całą swoją firmę? No właśnie, gdzie?

Dla każdego przedsiębiorcy sukcesem będzie inny aspekt. Ważne jest, aby stawiać odpowiednie cele i świadomie do nich dążyć. Aby wykonywać sensowną pracę, musisz wiedzieć, dokąd się wybierasz i jak tam dotrzesz. Innymi słowy, potrzebujesz strategii marketingowej i planu marketingowego.

 

Plan marketingowy, a strategia marketingowa

 

Strategia marketingowa obowiązuje niezależnie od wybranych kanałów komunikacji, określa pozycję rynkową, otoczenie marki i dotyczy wszystkich działań marki. Jest to Twoje podejście do osiągnięcia przewagi konkurencyjnej — plan marketingowy funkcjonuje w krótszej perspektywie, ma określony budżet, uwzględnia konkretne kanały komunikacji i różne scenariusze. Jest elastyczny i musi być spójny ze strategią.

 

Strategia to powód pracy, a plan to jej sprecyzowany czas i sposób.

 

Chociaż jest to dość prosta definicja, często istnieje zamieszanie wokół strategii i planowania. Jest to szczególnie ważne, jeśli pracujesz w zespole, który nie prowadzi strategii.

Możesz się zastanawiać — czy w marketingu firmy faktycznie oba te elementy są niezbędne? Jakie są między nimi różnice? Pierwsze pytanie jest dość łatwe. Tak, potrzebujesz obu.

 

Zbuduj własne strategiczne plany marketingowe — Oto kluczowe różnice między strategią marketingową a planem marketingowym:

Cel

 

Celem strategii marketingowej jest uchwycenie celów marketingowych w stosunku do celów biznesowych — tego, co musi się wydarzyć, aby Twój produkt lub usługa dotarły do właściwych klientów i dobrze radziły sobie na rynku.

Strategia funkcjonuje w dłuższej perspektywie i porządkuje cały zespół w taki sposób, aby w całości i na każdym etapie dążył on do konkretnie postawionych celów.

Celem planu marketingowego jest opisanie i wizualizacja, kiedy i jak osiągniesz główne cele.

Plan marketingowy funkcjonuje w krótszej perspektywie i określa ramy czasowe oraz tematy Twojej pracy — kampanie i projekty — oraz pozwalają ustalić priorytety działań w ramach każdego z nich na podstawie Twojej strategii. To wyjaśnia, w jaki sposób każde działanie łączy się zarówno z celami marketingowymi, jak i ogólnymi celami biznesowymi.

 

Planowanie w czasie

 

Strategia marketingowa powinna być utworzona przed wykonaniem jakiejkolwiek pracy.

Stanowi podstawę wszystkich Twoich kampanii i działań. Jednak nie musisz tworzyć nowej strategii marketingowej dla każdej nowej kampanii. Aby wywrzeć rzeczywisty wpływ, Twoja strategia marketingowa nie powinna się znacząco zmienić w krótkim czasie. Zamiast tego dokonuj ponownej oceny np. co kwartał i wprowadzaj korekty, gdy widzisz zmiany na rynku, zespole i budżecie.

Plan marketingowy powinien być utworzony, gdy masz ustaloną strategię marketingową

— taka kolejność jest bardzo istotna, aby świadomie wiedzieć, dlaczego prowadzić takie, a nie inne działania. Możesz stworzyć różne plany marketingowe, dla różnych produktów, usług czy projektów. Każdy plan powinien być ograniczony czasowo i zawierać kluczowe daty, kiedy dane działanie musi zostać zakończone.

Jeżeli jeszcze masz wątpliwości, czym różni się plan marketingowy od strategii marketingowej, bądź spokojny.

 

Tworzymy w BEVENT – Consulting & Marketing strategie marketingowe dla firmy oraz plany, tak aby sukcesy i cele były na wyciągnięcie Twojej ręki!

 

Więcej informacji o strategii marketingowej, czym ona jest znajdziesz na naszym blogu: www.bevent.pl/blog

 

Umów się na bezpłatną konsultację. Chętnie poznamy Twój biznes!

Napisz na hej@bevent.pl lub zadzwoń. Więcej informacji pod linkiem.

www.bevent.pl/