fbpx

Kim jest strateg? Jakie kompetencje i umiejętności powinien posiadać? Co należy do jego obowiązków? Jak może pomóc właścicielom biznesów? Przyjrzymy się temu ważnemu stanowisku w branży marketingowej.

 

Obowiązki, umiejętności i kompetencje stratega

 

Mówiąc o pracy stratega warto zaznaczyć, że obowiązki na tym stanowisku mogą się różnić w zależności od tego, w jakiej branży pracuje się na co dzień. Osoba na tym stanowisku może być zatrudniona w firmie produkcyjnej, w agencji reklamowej czy też w banku. W takim przypadku będzie ona odpowiedzialna za kreowanie i realizację strategii marketingowej danej firmy. Słowo strategia w dzisiejszych czasach może dotyczyć strategii marki, strategii komunikacji, strategii contentowej, technologicznej a to różne obszary działalności.

Najczęściej spotykane obowiązki stratega marketingowego to wytyczanie kierunku rozwoju marki, opracowywanie strategii marki, strategii komunikacji, projektowanie pozycjonowania i filarów marki, analizowanie rynku i konkurencji, analizowanie badań marketingowych i konsumenckich, research, rozwiązywanie problemów komunikacyjnych i marketingowych, wyznaczanie kierunku dla innych działów. 

Strateg musi doskonale znać potrzeby i oczekiwania klienta. Ponadto współpracuje z innymi działami firmy, agencji.

Praca na tym stanowisku wymaga sporego doświadczenia, gdyż dotyczy wielu działań , jednak podstawowa rola stratega polega na tym, aby wykorzystywać wiedzę o kliencie i rynku, a także umiejętności analityczne do tworzenia skutecznych kampanii marketingowych.

Strateg musi być w stanie przeanalizować każdy aspekt danej branży, łącznie z jej historią, obecnymi trendami oraz prognozami na przyszłość. Może pracować samodzielnie lub w ramach agencyjnego zespołu. W swojej pracy koncentruje się na analizowaniu potrzeb klientów i punktów styku z marką.

Przede wszystkim strateg powinien posiadać rozległą wiedzę z różnych obszarów, zarówno tych związanych z budowaniem marki, badaniami, działaniami marketingowymi, jak i tych biznesowych czy społecznych i kulturowych. Najlepiej jak jest osobą, która szybko się uczy, przyswaja i analizuje dużo informacji. 

 

Wady i zalety pracy na stanowisku stratega marketingowego

 

Strateg w swojej pracy nie może narzekać na nudę. Może zajmować się wieloma projektami jednocześnie i ma dostęp do wielu ciekawych informacji. Niestety, czasem przyswajanie tylu informacji może być przytłaczające. Ponadto, praca ta wymaga dużo energii i kreatywności. Jeżeli ktoś sądzi, że może to być praca typu „kopiuj-wklej” to niestety grubo się myli. To ciągły rozwój, ale też stres, bo strategiem jest się nie tylko w pracy, ale także poza nią.

Praca na stanowisku stratega marketingowego pomogła mi wykorzystać  zdobytą wiedzę i  kilkunastoletnie doświadczenie w marketingu w różnych branżach. To fakt, że trzeba być cały czas na bieżąco z konkurencją, trendami, rynkami, badaniami. Każdy projekt, każdy klient jest inny. Uwielbiam tą różnorodność, poszerzanie horyzontów i poznawanie nowych ludzi.” – mówi Justyna Jajko, strateżka i doradca marketingowy w Bevent – Consulting & Marketing.

 

Zalety pracy na stanowisku stratega marketingowego:

– Różnorodność – każdy dzień, projekt i klient to nowe wyzwania.
– Poszerzanie horyzontów – możliwość poznawania wielu nowych rzeczy i ludzi.
– Samodzielność – praca wymaga dużej samodyscypliny i odpowiedzialności.
– Kreatywność – potrzebna jest ciągła innowacja i tworzenie nowych pomysłów.
– Wykorzystywanie dotychczasowego doświadczenia i wiedzy

 

Wady pracy na stanowisku stratega marketingowego:

– Brak stabilności – częste zmiany klientów, projektów i branż.
– Nieprzewidywalność – trudno jest przewidzieć, co będzie
– Stres – presja czasu, łączenie wielu kompetencji.

 

Praca przy strategii marketingowej kiedy dzieje się w digital marketingu szybciej i dużo więcej niż w innych branżach jest szczególnie wymagająca. Dlatego, że jest to praca analityczna, kreatywna i operacyjna jednocześnie. Wymaga ciągłego uczenia się nowych rzeczy i koncentracji na detalach.

 

Dla kogo praca stratega w marketingu?

Świat marketingu zmienia się bardzo szybko dlatego osoba, która chciałaby pracować na stanowisku stratega marketingowego musi wykazywać się dużą elastycznością. Codziennie coś się zmienia dlatego taka osoba powinna się szybko adaptować i być przygotowaną do tego, aby nadążać za trendami.  Sukces w zawodzie może odnieść osoba nie tylko otwarta, ale taka która lubi ciągle się uczyć. Dziedzina cały czas ewoluuje i nauka nowych umiejętności jest koniecznością. Istotnym elementem jest też praca w zespole i odpowiednia komunikacja. A wisienką na torcie jest zdecydowanie pozytywne nastawienie i entuzjazm.

 

Co może dla Ciebie zrobić strateg marketingowy?

Najczęściej nasi klienci korzystają z:

  • konsultacji marketingowej online ze strategiem, na której omawiają swoje marki, problemy i bolączki, strateg pomaga odnaleźć odpowiedni kierunek działań, przeanalizować grupę docelową, konkurencję, rynek itd.
  • budowania strategii marketingowej, która jest podstawą spójnych działań w marketingu i niejako przewodnikiem dla każdej firmy.
  • audyt działań marketingowych – strateg wskaże elementy, które warto poprawić lub udoskonalić dla lepszych efektów działań marketingowych.

Masz więcej pytań? Napisz do nas: hej@bevent.pl lub sprawdź na www.bevent.pl