Czym jest strategia marketingowa?
Strategia marketingowa jest ważnym elementem w procesie tworzenia biznesplanu, uzupełnieniem niejako strategii biznesowej firmy. Strategia marketingowa określa kierunek działań marketingowych w przedsiębiorstwie. Jest to niejako mapa, która pokazuje, którędy zmierzać. Wyznacza cele marketingowe i określa sposoby ich osiągnięcia. Dzięki jasno określonym działaniom można budować skuteczne taktyki marketingowe, a dzięki temu działać skuteczniej.
Strategia marketingowa z definicji składa się ze strategii marki i komunikacji. Strategia marki jest ściśle określonym konceptem kreatywnym dla marki (w formie dokumentu) opisującym tożsamość i pozycjonowanie marki, które chcemy, aby było zakodowane w umysłach odbiorców.
Warto zaznaczyć, aby nie mylić strategii z taktyką marketingową.
Niestety w dzisiejszych czasach samo słowo „strategia” jest zdecydowanie za często używane do określania działań bardziej operacyjnych, co może wprowadzać w błąd.
Strategia powinna być oparta na wyraźnym zrozumieniu Twojej marki, Twoich produktów/usług oraz Twoich klientów i ich potrzeb. Prawidłowo zdefiniowana strategia marketingowa może pomóc Ci osiągać cele biznesowe, ale także stanowić fundament do tworzenia efektywnych programów i taktyk marketingowych. Budowa strategii powinna być zawsze oparta o dogłębną analizę, dane i cele do osiągnięcia.
Co powinna zawierać skuteczna strategia marketingowa, aby dotrzeć do klientów? Etapy powstawania.
Skuteczna strategia marketingowa poprzedzona powinna być etapem analitycznym. W tej części analizujemy nie tylko rynek i potencjalną konkurencje, ale także przeprowadzamy badania marketingowe grupy docelowej. Ponadto, dokonujemy segmentacji rynku i określamy grupy klientów, do których chcielibyśmy dotrzeć.
Kolejnym etapem jest tworzenie strategii marki.
Opracowujemy persony, wyznaczamy charakter marki, wartości, analizujemy potrzeby i rozterki klientów i najważniejsze określamy pozycjonowanie marki.
Kolejna część to strategia komunikacji.
Zawiera ponadto rekomendacje wizualne i lingwistyczne. W strategii identyfikujemy czynniki wpływające na nasz produkt lub usługę oraz opracowujemy narzędzia i kanały marketingowe na danych etapach lejka zakupowego. Ostatnim elementem skutecznej strategii marketingowej powinna być ocena jej skuteczności, poprzez monitorowanie KPI, rezultatów i stosowne modyfikacje, aby lepiej dopasować się do potrzeb rynku i klienta.
Czy wszystkie firmy potrzebują strategii marketingowej?
Zdecydowanie tak, nawet jednoosobowe i małe firmy potrzebują wyznaczenia strategii marketingowej.
Posiadanie strategii ma wiele korzyści – wpływa na budowanie świadomości marki, uporządkowuje działania marketingowe prowadzone w firmie, zwiększa skuteczność działań. Ponadto strategia wyznacza cele długookresowe, określa słabe i mocne strony oraz sposoby komunikowania z potencjalnymi klientami, odbiorcami. Wszystkie firmy, bez względu na ich wielkość, powinny posiadać strategię marketingową. Każda firma ma swoje specyficzne potrzeby i cele, więc jest ważne, aby strategia była spersonalizowana i dostosowana do indywidualnych potrzeb organizacji.
Strategia marketingowa pomaga łączyć długoterminowe cele biznesowe z tymi krótkoterminowymi poprzez określenie celów oraz metod osiągania tych celów zgodnie z budżetem organizacji. Pomaga również firmie lepiej poznawać swoich klientów.
Oczywiście nie musi to być rozbudowany dokument. Czasem wystarczy strona z konkretami i wyznaczeniem wyróżników dla marki, charakteru komunikacji i głównych potrzeb persony, które warto komunikować.
Najlepiej w takich sytuacjach poradzić się eksperta, doradcy marketingowego, który podejdzie indywidualnie do Twojego biznesu.
W Bevent – Consulting & Marketing proponujemy indywidualne i skuteczne konsultacje marketingowe, na których w ramach spotkania online analizujemy Twoją markę.
Jak możesz ulepszyć swoją strategię marketingową?
A może Twoje przedsiębiorstwo posiada już strategie, prowadzi działania marketingowe, ale w szybko zmieniającym się świecie potrzebuje odświeżenia lub przeanalizowania strategii na nowo.
Analiza działań opartych o założenia strategiczne jest jak najbardziej wskazana.
Najlepiej wtedy zapytać o opinie zewnętrznego i obiektywnego doradcę, stratega, który stanie niejako obok i właściwie oceni strategie marketingową w firmie. Wspólnie można określić cele i plan działania.
Dzięki tym prostym krokom można poprawić strategiczną platformę marketingową firmy. Aby udoskonalić strategię, trzeba ciągle szukać nowych pomysłów, ale działać konsekwentnie wyznaczoną w strategii ścieżką.
Jak osiąga się sukces dzięki skutecznej strategii marketingowej?
Konsekwencja działań, spójność i dłuższa perspektywa czasowa wpływają na sukces strategii marketingowej. Wyznaczone elementy strategii mają niejako czas na utrwalenie w głowach klientów.
Jeżeli potrzebujesz strategii marketingowej napisz na hej@bevent.pl lub zadzwoń +48 505 079 224 i umów się na bezpłatną konsultację marketingową.
BEVENT – Consulting & Marketing
Najnowsze komentarze