fbpx

Kiedyś, przez dłuższy czas warunki budowania biznesów były względnie stabilne i przewidywalne. Później nastąpiło przyśpieszenie. Dziś poza bardzo dynamicznie zmieniającą się rzeczywistością, mamy ryzyko recesji. Jak w takim wypadku powinny wyglądać działania marketingowe?

 

 

W obszarze marketingu w 2023 roku czeka nas wiele wyzwań.

 

 

Na całym świecie mówi się o recesji, inflacji, wpływie pandemii i wojny w Ukrainie na biznes. Czasy trudne i wymagania wobec działów marketingowych rosną coraz bardziej. Jak wynika z przeprowadzonych badań, 62% respondentów potwierdza, że w ciągu ostatnich miesięcy jeszcze bardziej zwiększyły się oczekiwania w ich firmach. Jak w takim czasie przygotować strategie marketingowe, jak dostosować ją do zmieniających się warunków?

 

 

Uporządkuj strategię i plany marketingowe

 

W obliczu recesji ważne jest, aby ustalić i uporządkować priorytety Twoich działań marketingowych. Należy określić, które plany marketingowe powinny być podtrzymane, a które mogłyby zostać ograniczone lub zastopowane. Istotne jest, aby posiadać strategię marki, aby na niej opierać wszystkie podejmowane działania marketingowe, zwłaszcza w tak trudnym okresie. Wybieraj działania najbardziej efektywne, które przynoszą wzrosty. Nie zapominaj jednak o innowacjach, które mogą wyróżnić Twój biznes na tle konkurencji.

 

Poznaj swoich odbiorców i nie daj o sobie zapomnieć

 

Poznaj w tym czasie jeszcze lepiej swoją grupę docelową. Wykorzystaj dotychczasową grupę klientów, którzy Cię już znają. To ogromny potencjał. Możesz skierować do nich specjalną ofertę, wysłać newslettera, stworzyć program lojalnościowy. Skup się na rozwiązywaniu problemów klientów. Na nowo przeanalizuj potrzeby, uczucia i obiekcje klientów w dobie zmian. Recesja wpływa na ich wybory, a Ty musisz je poznać. Dawaj im nadzieję i pozytywne emocje.

Śledź trendy konsumenckie, analizuj dane i cele oraz konkurencyjne produkty i usługi. Może to pomóc Ci lepiej dopasować produkty lub usługi do bieżących potrzeb Twojej grupy docelowej. A może to dobry czas na wprowadzenie nowości, które będą odpowiedzią na aktualne oczekiwania i zarazem szansą dla Twojego biznesu.

Istotne jest, aby nie zapominać o stałej komunikacji. Jeżeli klienci nie będą widzieć Twojej marki – zapomną o niej w ogromie informacji, jakimi są bombardowani. Klienci wybierają marki, które znają!

Zrób audyt działań marketingowych. Najlepiej niech wykona go ktoś z doświadczeniem, ale spoza firmy, aby podejść do tematu maksymalnie obiektywnie i rozwojowo. Możesz go zlecić specjaliście z doświadzceniem z BEVENT – Consulting & Marketing.

 

 

Ryzyko się opłaca

 

 

Kto nie ryzykuje, ten nie pije szampana. Należy podejść do kryzysu, jako do szansy dla firmy i odnaleźć w nim być może nowe drogi, kanały działania, a być może nowe produkty/usługi. W trudnych czasach może okazać się najlepszym rozwiązaniem – elastyczność z zachowaniem kluczowych wartości marki, opartych na strategii marketingowej. Szybkość we wdrażaniu nowych koncepcji jest również bardzo istotna.  Warto mieszać różne podejścia w zależności od sytuacji, testować, mierzyć i reagować na to co działa. Jednak, aby w pewnym momencie nie obudzić się w komunikacyjnym chaosie, trzeba pamiętać o kluczowych założeniach przyjętych dla marki. Jeżeli nie masz jeszcze strategii marketingowej, to zleć ją jak najszybciej. To dla Ciebie szansa!

 

Co myślą eksperci w marketingu?

 

Poznaj opinię naszej ekspertki Justyny Jajko – strateżki i doradczyni marketingowej z kilkunastoletnim doświadczeniem.

Coraz częściej moi klienci zauważają, że krótkotrwałe działania reklamowe w pewnym momencie już nie wystarczają. Zauważają potrzebę budowania marki i stworzenia strategii marketingowej. Firmy zaczynają gubić się w chaosie własnych, szybkich działań. Potrzebują wyznaczenia kierunku, wytycznych. Zauważają, że brak spójności mocno osłabia ich marki, poszukują więc osób, które pomogą w opanowaniu komunikacyjnego chaosu. I w ten sposób, często właśnie trafiają do mnie, na strategiczne konsultacje marketingowe.

 

 

Podsumowując

 

Wykorzystaj recesję na umocnienie pozycji swojej marki na rynku. Zleć audyt działań marketingowych oraz zaprojektuj strategię marketingową.
W BEVENT – Consulting & Marketing nasi specjaliści z kilkunastoletnim doświadczeniem doradzą Ci jak to zrobić najlepiej.

 

www.bevent.pl

 

 

 

Przeczytaj więcej na blogu: www.bevent.pl/blog