Proces zakupu, tak naprawdę jest w rękach klienta. Specjaliści od marketingu muszą tworzyć ukierunkowane, spersonalizowane rozwiązania dla ludzi, jeśli chcą być tymi, którzy przyciągną ich uwagę wśród morza marek i reklamodawców. Kiedy będziesz świadomy, do jakiego klienta chcesz trafić, będziesz podejmować najlepsze decyzje związane z marketingiem oraz dotyczące mediów, przekazu i czasu. Przyjrzyjmy się dokładnie, czym jest grupa docelowa i jakie kroki możesz podjąć, aby znaleźć swoją.

Co to jest grupa docelowa?

Twoja grupa docelowa odnosi się do konkretnej grupy konsumentów, którzy najprawdopodobniej chcą Twojego produktu lub usługi. Jest to grupa ludzi, którzy powinni zobaczyć Twoje kampanie reklamowe. Grupa docelowa może być podyktowana wiekiem, płcią, dochodami, lokalizacją, zainteresowaniami lub niezliczoną ilością innych czynników. Musisz być świadomy, że każdy produkt czy usługa ma ograniczoną grupę docelową. Nawet najlepsi specjaliści od marketingu nie stworzą kampanii reklamowej, która trafi do wszystkich odbiorców.

Jak określić grupę docelową? — Checklista

Aby określić grupę docelową, należy najlepiej przeprowadzić badania marketingowe, poświęcić czas na analizę danych otrzymywanych od konsumentów, ocenę obecnych nabywców i trendów zakupowych oraz optymalizację w miarę pojawiania się nowych informacji.

Poniższe kroki powinny pomóc Ci w określeniu Twojej grupy docelowej:

  • Analiza bazy klientów — przeprowadź wywiad

Jednym z najlepszych sposobów na określenie grupy docelowej jest sprawdzenie, kto już kupuje Twoje produkty lub usługi. Ile mają lat, gdzie mieszkają, jakie są ich zainteresowania? Dobrym sposobem, aby się tego dowiedzieć, jest zaangażowanie na portalach społecznościowych lub rozpowszechnianie ankiet wśród klientów.

  • Przeprowadź badania rynku — poznaj panujące trendy

Przyjrzyj się badaniom rynku dla swojej branży, aby określić, gdzie są dziury w usługach, które Twój produkt może wypełnić. Przyjrzyj się trendom dla podobnych produktów, aby zobaczyć, gdzie koncentrują się ich wysiłki, a następnie skup się jeszcze bardziej na unikalnej wartości Twojego produktu.

  • Przeanalizuj konkurencję

Możesz się wiele nauczyć, przyglądając się konkurentom. Zwróć uwagę, komu Twoja konkurencja najczęściej sprzedaje swoje produkty i w jaki sposób się do tego zabiera. Z jakich kanałów korzystają? Na jakiej grupie odbiorców się skupiają?

  • Stwórz personę

Tworzenie person jest świetnym sposobem na wgłębienie się w konkretne segmenty, które tworzą Twoją grupę docelową. Jest to szczególnie pomocne, jeśli masz produkt, który przemawia do szerokiego spektrum konsumentów. Persony pozwalają na określenie ogólnych danych demograficznych, osobowości i potrzeb docelowych konsumentów. Personę tworzy się na podstawie danych, ankiet, zaangażowania cyfrowego i wszelkich innych informacji, które możesz wykorzystać, aby uzyskać pełniejszy obraz nabywców. Mogą to być np. ulubione hobby, programy telewizyjne, publikacje itp.

  • Określ, kim nie jest Twój docelowy klient

Z pewnością znajdą się konsumenci, którzy są bliscy Twojej grupie docelowej, jednak Twoja strategia marketingowa nie będzie miała skutecznego przekazu w ich kierunku. Staraj się być konkretny w określaniu, kto jest, a kto nie jest Twoją grupą docelową. Czy Twoją grupą docelową są kobiety, czy kobiety w wieku od 20 do 40 lat?

  • Ciągle wprowadzaj aktualizacje

Jeżeli zbierzesz więcej danych i interakcji z klientami, będziesz coraz bardziej rozumiał swoich odbiorców docelowych. W oparciu o te informacje musisz stale optymalizować i udoskonalać personę, aby osiągnąć jak najlepsze wyniki.

  • Poznaj Google Analytics

Google Analytics oferuje obszerne dane na temat użytkowników odwiedzających Twoją witrynę. Informacje te mogą być wykorzystane do określenia kluczowych spostrzeżeń dotyczących użytkowników odwiedzających Twoją stronę. Pozwoli Ci to podejmować decyzje skuteczniejsze decyzje w procesie określania grupy docelowej.

Jeżeli chcesz mieć pewność, że trafisz do odpowiednich odbiorców, skorzystaj z naszych usług. Tworzymy koncepty kampanii oraz oferujemy konsultacje marketingowe online. Z nami stworzysz opis grupy docelowej i zwiększysz swoją sprzedaż.